دومین نشست «جایگاه پژوهش ورابطه آن باایمان واخلاق» در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) پارسیان برگزار شد معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) از برگزاری دومین نشست «جایگاه پژوهش ورابطه آن باایمان واخلاق» با حضور طلاب پایه اول در این مدرسه خبر داد. «خانم سکینه هاشمی» در گفت و گو با پایگاه خبری – اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران؛ گفت: این نشست سخنرانی حجت السلام و المسلمین حصاری است. حجت السلام و المسلمین حصاری افزود: علم اگر مرتبا توسط اندیشمندان مورد واکاوی قرار نگیرد دچار ایشتایی و رکود می شودو این رکود رفته رفته منجر به از بین رفتن آن شاخه از علوم می شود. وی افزود: که هر گزاره علمی حاصل تلاش یک محقق است که یک گزاره علمی را به دانش گذشتگان اضافه کرده و مجهولی را از بین برده و سوالی راجواب داده است. ایشان بیان کرد: دامنه علوم در عالم هستی آنقدر گسترده است که تا زمان ظهور حضرت حجت فقط به دو حرف از 25 حرف دست میابیم و بقیه حروف درزمان مهدوی عرضه می شود که این علوم نیز اگر مرتبا واکاوی نشده و مورد تضارب آرا قرار نگیرد دچار رکود می شود،و هر علمی در واقع نتیجه پژوهش یک محقق است. وی گفت: اگر واکاوی های علمی متوقف شود گسست نیاز های معرفتی جامعه و بشر با علومی که گذشتگان تولید کرده اند این گسست زیاد می شود در حدی که قابل استفاده برای نیاز و درک جامعه نخواهد بود بنابراین نقطه های عزیمت ما برای شروع یک کار تبلیغی و ارشادی برای هر دسته مخاطب متفاوت است. آقای حصاری بیان داشت: تولید علم به معنای بر طرف شدن به مشکلی که تا به حال پاسخ داده نشده است ولی بازافرینی یعنی مشکلی که قبلا جواب داده شده ولی چون زمان گذشته است مثلا صد روز گذشته و متناسب نیاز معرفتی جامعه امروز نیست بلکه باید مشکل به گونه دیگر جواب داده شود مثلا درساختار تحقیق تغیراتی رخ دهد یا مثلا از مثال های امروزی استفاده شود. وی اظهارکرد: بازآفرینی، بازسازی و افزودن و توسعه مطالب و تولید علم حاصل نمی شود جز با تحقیق و پژوهش گری جامعه مخاطب ما در هر زمان و مکان در هر مناسبت و شرایط متفاوت است در واقع نوع درک و نیاز متفاوت است تغیر می کند حجت السلام والمسلمین حصاری با اشاره به اینکه طلاب نباید فقط به درس های حوزه اکتفا کنند گفت: طلبه باید هر چه می آموزد واکاوی کند تا آن درس را به خوبی بفهمد طلاب برای انجام رسالت های دینی به علم آموزی روی می آورند که این رسالت به سه دسته کلی تقسیم می شود. یا مبلغ ، یا مدرس و یا محقق در این میان رکن چهارمی نیز وجود دارد که همان مدیریت دینی است. وی تصریح کرد: بنابراین عرصه هایی که باید یک طلبه در آن ورود پیدا کند یکی از این چهار دامنه است که تحقیق و پژوهش گری بسیار مهم است در واقع مرتبط با سه رکن از پیش گفته شده چون گاهی یک سخنرانی خوب می تواند حاصل یک تحقیق خوب باشد اگر کسی بخواهد مبلغ ویا مدرس خوب باشد باید محقق باشد آقای حصاری در پایان افزود: که برای انجام کارهای پژوهشی یک عامل مهم اراده و پشتکار باید وجود داشته باشد و عامل مهم دیگر تهذیب نفس است.
جایگاه پژوهش و رابطه آن با ایمان و اخلاق