نشست «اخلاق پژوهشگری» در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) پارسیان برگزار شد معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) از برگزاری نشست «اخلاق پژوهشگری» با حضور طلاب پایه اول در این مدرسه خبر داد. «خانم سکینه هاشمی» در گفت و گو با پایگاه خبری – اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران؛ گفت: این نشست سخنرانی حجت السلام والمسلمین شریفی است. حجت السلام و المسلمین شریفی بیان کرد: پژوهش یکی ازاهداف اصلی نظام های آموزشی درسراسردنیاست و اینکه یکی از شاخص های ارزیابی موفقیت نظام های آموزشی، تعدادپژوهشگران است که رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پژوهش های جدید است.وی افزود: تحقیق و پژوهش اگر در مسیر توسعه معنویت و رشد اخلاق نباشد نه تنها در خدمت آبادانی دین و دنیای بشریت نیست که عاملی برای تخریب و حیات آدمیان نیز خواهد بود. حجت السلام والمسلمین شریفی گفت: مهم ترین فضایل اخلاقی پژوهشی داشتن انگیزه ونیت الهی است وپژوهشی که درجهت رضایت خداوند متعال نباشد،پژوهش حقیقی نیست ونجات بخش نخواهدبود و حتی تعلیم و تعلم قران کریم نیز زمانی ارزشمند خواهد بود که نیت الهی باشد بنابران هدف باید خواسته الهی باشد. وی تصریح کرد: دومین فضایل اخلاقی پژوهش عبارت است ازاعتماد به عنایت الهی وپژوهشگر با امکانات اندک ولی با توکل به خداوند متعال شروع کند، مشکلات خود به خود از بین رفته و امکانات فراهم می شود. حجت السلام والمسلمین شریفی در ادامه گفت: سپس سومین فضایل اخلاقی پژوهش راآشنایی باپیشینه پژوهش معرفی کرده و که آشنایی باپیشینه پژوهش نه تنها یک وظیفه پژوهش بلکه یک مسئولیت اخلاقی است ودرواقع یک نوع تشکروقدردانی ازگذشتگان است. وی اظهار کرد: چهارمین فضائل اخلاقی جامع نگری است یعنی اینکه همه جانبه به موضوع پرداختن چون نگاه تک بعدی هرچندتخصصی تر باشد اما لزوما واقع بینانه تر نخواهد بود نگاه تک بعدی عامل تعصبات بی جا و بی منطق می شود. حجت السلام والمسلمین افزود: پنجمین فضائل اخلاقی پژوهشی نیزامانت داری است که امانتداری درواقع یکی ازضرورتهای زندگی اجتماعی است و اساس زندگی اجتماعی برپایه اعتماد افراد به یک دیگر است چون کسی که امانت دارنیست ایمان ندارد وامانت داری درپژوهش رکن مهمی ازارکان حیات علمی وتحقیقی یک جامعه راتشکیل می دهدودرواقع هر پژوهشگری اخلاقا موظف است که منبع ومستندات راذکر کند. وی بیان کرد: هشتمین فضایل اخلاق پژوهشی مجاهدت درتحقیق است ویک محقق باید اهل مجاهدت درتحقیق باشد و اگرچنین باشد، خداوند نیزحقایق را بر او می نمایاند . حجت السلام والمسلمین گفت: که مساله تحقیق باید مشکلی از مشکلات علمی و عملی و جامعه را بر دارد و مرتبط با نیازهای روز باشد و دارای اولویت ( بنیادی یا کاربردی ) باشد . وی بااشاره به رذایل اخلاقی در ادامه افزود: پژوهش علاوه بر فضایل اخلاقی رذایلی نیزدربردارد وصرف آشنایی بافضایل کفایت نکرده و یک محقق همچنین باید بارذایل اخلاق پژوهش نیز آشنایی لازم را داشته باشد،رذایل اخلاق پژوهشی راشهرت زدگی،شتاب زدگی،دخالت دادن خواسته های شخصی ،انتحال،وحاشیه پزدازی معرفی کرده وسپس به بیان تفصیلی هرکدام پرداختند.شهرت زدگی که یکی ازآفات بزرگ تحقیق است که محققان بسیاری صرف مشهوربودن یک باوریا فرضیه یاعقیده آن رامی پذیرندوبلکه درمواردی آن راپایه تحقیقات دیگرشان قرارمی دهند. حجت السلام والمسلمین اظهار کرد: بیان دومین رذیلت اخلاق پژوهشی چرداختندکه شتابزدگی است.چون شتاب زدگی مانع درک درست موضوع می شودو یک پژوهش بنیادین ممکن است ده سال به طول انجامدپس بایدصبوری شود اما متاسفانه بسیاری ازقوانین هیات علمی درکشورو انتظارات مراکزپژوهشی و علمی درخدمت همین رذیلت اخلاقی اند. وی گفت: سومین رذیلت اخلاقی ،دخالت دادن خواسته های شخصی است ،هرگزنبایدخواسته های شخصی رابرموضوع تحقیق تحمیل کرد.یک تحقیق معتبرتحقیقی بی طرفانه وبدون حب وبغض های پیشین است ومحقق بایدتابع حاصل تحقیق باشدنه حاصل تابع او. حجت السلام والمسلمین شریفی بیان کرد: یکی دیگرازرذیلت اخلاق پژوهشی انتحال است وانتحال به معنی سرقت ادبی است که مختص به زمان حاضرنیزنمی باشدو حاصل آن چیزی جز بی آبرویی برای افرادی که این کارراانجام می دهندنیست وی در پایان گفت: وآخرین رذیله نیزحاشیه پردازی است که دربعضی ازتحقیقات درحوزه علوم انسانی مشاهده می شودکه بخش اعظمی ازنیرو و وقت وامکانات پژوهشگرصرف پرداختن به مقدمات می شودواین اصلا درست نیست چون ازکیفیت تحقیق کاسته می شود و یک کار غیر اخلاقی نیز هست.
اخلاق پژوهشگری