معاون پژوهش: محقق با پژوهش ، راه حل برخی از مشکلات را حل می کند خانم هاشمی گفت: محقق با پژوهش خود، راه حل برخی از مشکلات مربوط با سلامت فرد، خانواده، یا اجتماع را حل می کند. به گزارش خبرنگار روابط عمومی حوزه علمیه خواهران هرمزگان از بندرعباس، خانم هاشمی در کارگاه مدرسه علمیه فاطمۀ الزهرا(س) پارسیان با حضور طلاب برگزار شد، بیان داشت: محقق می تواند با تحقیق خود به حل مشکلا ت و برخی اوقات محقق با پژوهش خود، راه حل برخی از مشکلات مربوط با سلامت فرد، خانواده، یا اجتماع را حل کند. وی در ادامه اصول مقاله نویسی رابیان کرد و افزود: برای عنوان مقاله چه نکاتی را رعایت و یک عنوان خوب باید کوتاه و مختصرو جذاب باشد که مخاطب را سوق می دهد کل محتوا را مطالعه کند و از تعابیری دقیق استفاده شود و از الفاظ موهوم و مبهم دوری کند وعنوان تحقیق نباید ادبی و به صورت سوالی باشد. خانم هاشمی در ادامه ساختار و شاکله مقاله را عنوان کرد و اظهار کرد: یک مقاله باید شکل و ظاهر مطلوبی داشته باشد که خواننده اشتیاق پیدا کند تمامی مباحث مقاله را مورد مطالعه قرار دهد ولی اگر ظاهری چندان خوبی نداشته و تحقیق قالب مقاله را نداشته باشد، خواننده از مطالعه مقاله سرباز زده و از خواندن آن اجتناب می کند. وی تصریح کرد:از بخش های اصلی مقاله چکیده است که چکیده باید طبق اصول و ضوابطی نوشته شود و تمام نکات کلیدی مقاله در آن گنجانده شود، طوری که با خواندن چکیده خواننده به محتوا پی ببرد و در واقع چکیده اجمالی از محتوا است. معاون پژوهش با اشاره به مقدمه و نتیجه تحقیق افزود: مقدمه در واقع روزنه ای به بحث و زمینه ورود به بحث است و باید مرتبط با بحث باشد و نتیجه مقاله،جواب سوال اصلی تحقیق است و نباید در نتیجه ادعایی جدید مطرح شود. وی با اشاره به ارجاعات و منابع در مقاله بیان کرد: سه نوع ارجاع به صورت پاوریقی ، درون متنی و پی نوشت مطرح است که محقق باید در تحقیق یک نوع از این اراجاعات را رعایت کند و همچنین منابع زیاد و مورد اعتبار در تحقیق استفاده و مطالب مقاله نباید به گونه ای باشد که از مطالب دیگران در تحقیق خود استفاده و به اسم خود محقق ارجاع داده شود. خانم هاشمی در پایان چندین مقاله برتر را معرفی و از اهمیت شرکت طلاب در جشنواره علامه حلی بیان کردند.
اصول مقاله نویسی